Ik ben
MAARTEN VAN DER VOORDE Op mijn 16e kreeg ik mijn eerste fotocamera, een Canon Ft-b met een 50 mm lens. Ik wilde dingen vastleggen die ik mooi, belangrijk of leuk vond, zodat ik de herinneringen daaraan later terug kon halen. Mijn leven als fotograaf werd één grote leerschool; ik vond veel onderwerpen interessant en wilde er àlles over weten. Het gezegde Al doende leert men gold zeker ook voor mij en ik leer nog steeds! De fotografie, gecombineerd met mijn grenzeloze interesse en leergierigheid, brengen mij over heel de wereld. Daarbij groei ik van onbewust kijken naar heel bewust zíen. Een goed contact met mijn onderwerp speelt voor mij een cruciale rol. Door de overstap naar FujiFilm apparatuur in 2015 ben ik vooral anders gaan kijken naar mijn fotografie; ik word er creatiever van. Mijn fotografie bestaat voor 90% uit zwart-wit-beeld waarbij steeds meer mensen in hun dagelijkse situaties en/of professies de onderwerpen zijn. De FujiFilm X-Pro en X-E met primes zijn mijn favoriete werkpaarden en daarbij vriendelijke en toegankelijke cameras; mijn paspoort om in andere werelden binnen te kunnen stappen. Ik ben door FujiFilm Nederland gevraagd om X-Photographer te worden (Ambassadeur). Met veel plezier èn trots draag ik deze titel! Op fotobeurzen en -evenementen, bij lezingen en excursies, waar ik FujiFilm mag vertegenwoordigen, draag ik mijn liefde voor fotografie èn FujiFilm-apparatuur met veel plezier uit en vertel graag over mijn ervaringen en avonturen, waarbij ik vooral lezingen bij fotoclubs erg leuk vind. Op dit moment werk ik aan een mooi nieuw fotoproject: Paradijsvogels van het Noorden waarbij ik mooie mensen portretteer in hun vaak bijzondere werkzaamheden en hobbys. Om te ontspannen sta ik twee tot drie keer per week op de Padel-baan. Samen met mijn lieve vriendin geniet ik van dagtrips, korte vakanties, lekker eten en films kijken.

