Ik ben
JOLANDA VAN HOORN 21.8.1965 Een jaar of 15 geleden ben ik met fotografie begonnen. In het dagelijks leven ben ik docente wiskunde. Mijn pitch is; gelukkig hebben we de fotos nog! Zoals veel mensen begon ik met het maken van eenvoudige vakantiefotos met een simpele camera. Toen ik het wandelen ontdekte, veranderde ook mijn manier van fotograferen. Ik ging bewuster kijken, meer observeren en gerichter momenten vastleggen. Dit leidde tot een groeiende interesse in fotografie en uiteindelijk tot het werken met betere cameras. Tijdens mijn wandelingen neem ik vrijwel altijd mijn camera mee. Mijn fotografie richt zich vooral op natuur en dieren. Momenteel fotografeer ik met de Sony RX10 M4, een bewuste keuze: deze camera biedt veel veelzijdigheid zonder dat ik tijdens het wandelen losse lenzen hoef mee te nemen. Fotografie betekent voor mij vooral het vastleggen van momenten. Door te fotograferen leer ik bewuster kijken en stil te staan bij details. Ik hou niet van uitgebreide nabewerking: een foto is voor mij goed zoals hij is, of niet. Die eerlijkheid en puurheid in beeld vind ik belangrijk. Om mij verder te ontwikkelen en voor de gezelligheid fotografeer ik ook graag samen met anderen. Mede daarom volg ik fotoworkshops, voornamelijk bij de FotoUnie. Deze workshops dagen mij uit om te experimenteren en mij verder te ontwikkelen als fotograaf. Naast fotografie brei, haak, lees en puzzel ik graag. Maar bij mooi weer trek ik het liefst de natuur in, met mijn rugzak en camera, voor een lange wandeling. Struinen door bos, natuurgebied of langs zee vormt voor mij een natuurlijke verbinding tussen ontspanning en fotografie. Fotografie blijft voor mij een voortdurende ontdekkingstocht, waarin kijken, observeren en het vastleggen van het moment centraal staan. Facebook; Jolanda van Hoorn

