Ik ben
HELIAAR SMITS Mijn naam is Heliaar, voorheen Babs. Vanuit persoonlijke redenen heb ik mijn geboortenaam losgelaten en gekozen voor Heliaar (Helios x Aarde), mijn zielenaam. Mijn leven draait om vrede, beweging en scheppen, waarden die me uiteindelijk naar fotografie hebben gebracht. Als kind was ik diep geraakt door de manier waarop mensen met elkaar en met dieren omgaan. Dit besef van onrecht heeft me mijn hele leven gevormd. Tegelijkertijd vond ik vreugde en energie in beweging: sporten, mediteren, tekenen en schilderen boden een emotionele en creatieve uitlaatklep. Mijn zoektocht naar vrede en heling leidde me naar de hulpverlening. Ik werkte 44 jaar in maatschappelijk werk, waarvan 30 jaar in trauma- en schoolmaatschappelijk werk. Ik geloof dat ieder mens waarde heeft, kan veranderen en respect voor zichzelf kan ontwikkelen. Toch ontdekte ik dat ik dit eerst zelf moest leren. Gedurende 24 jaar groeide ik in mijn werk en mezelf, totdat ik in asielzoekerscentra kwam, waar mensen uit oorlogsgebieden enorme pijn hadden geleden. Daar waren woorden niet genoeg; ik moest de oorlog in mezelf onder ogen zien, negatieve energie loslaten en omzetten in positieve kracht. Ik begon iconen te schilderen en ontdekte fotografie. Het werken met licht en schoonheid, zelfs in ogenschijnlijk negatieve situaties, helpt me in mijn positieve, liefdevolle energie te blijven. Deze energie wil ik delen met de wereld. Na bijna overweldigd te zijn door de oorlog in Gaza, besloot ik mijn focus te verleggen: ik weiger me te verliezen in beelden van pijn en kies ervoor liefde en positiviteit uit te stralen, vooral via fotografie. Mijn artistieke en creatieve vaardigheden ontwikkel ik nu bij Ki-tan, waarvoor ik dankbaar ben.

