Ik ben
ALBERT VAN DER WIEL 29-12-1957 Fotografie is sinds mijn studententijd een hobby. Begin jaren 80 heb ik een (analoge) Pentax ME aangeschaft. Het fotograferen met deze camera vormt het startpunt voor het ontdekken van de belichtingsdriehoek, het spelen met licht en nadenken over compositie. Na mijn studententijd heb ik minder gefotografeerd. Het is cliché maar een tijdrovende loopbaan als registeraccountant en later als consultant in combinatie met een opgroeiende dochter hebben de prioriteiten verlegd. In 2012 heb ik met Peter Amesz de hobby serieuzer opgepakt. De camera is inmiddels een spiegelreflex van Olympus en het apparaat heeft (te)veel technische mogelijkheden. Reden om met Peter bij de SKVR een serie cursussen te volgen. Leuke Rotterdamse fotografen gaven de cursussen en van de inzichten van elke fotograaf heb ik geleerd. Het diaraampje gebruik ik nog steeds als ik over de compositie twijfel en witte handschoenen zijn altijd nodig bij het bekijken van fotos. Henk Pasman heeft me de geheimen van studiobelichting bijgebracht. Studiofotografie met alle mogelijkheden om zelf de sfeer te creëren is nog steeds mijn favoriete fotogenre. Uiteindelijk ben ik door deze voorkeur met Ki Tan, zijn studio en workshops in contact gekomen. Nieuwsgierigheid en leergierigheid zijn belangrijke eigenschappen van een fotograaf omdat de beste of mooiste foto nog gemaakt moet worden. Regelmatig ga ik daarom met vrienden fotograferen. Dan vormen de gezelligheid, de maaltijd en de gesprekken aan het einde van de dag de extra dimensies van het fotograferen. Mijn travel buddies houden me altijd gezelschap. Ze beleven tijdens de tripjes hun eigen avonturen en ik leg onze belevenissen vast. Belevenissen worden verhalen en die zijn het waard om vastgelegd en later verteld te worden.

