
Ik ben
ADA VOGELAAR 20.10.1952 Mijn naam is Ade Vogelaar, geboren op 20 oktober 1952 in het Oude westen van Rotterdam. Ik ben de jongste in een gezin van 8 kinderen. Toen ik 4 jaar was is ons gezin verhuisd naar Schiebroek, dat was toen een nieuwe, jonge wijk in Rotterdam. Ik ging daar naar de HBS scholengemeenschap Melanchton. Mijn vader was bouwkundige en gaf les op een MTS in Rotterdam en mijn moeder was huisvrouw. Mijn vader maakte veel speelgoed voor ons en ook verbouwde hij ons huis. Daar heb ik veel van geleerd, zoals metselen, tegelen, schilderen enzovoort. Mijn moeder naaide en breide veel kleding voor ons en ik begon daar ook al vroeg mee. Ook tekende ik graag, vooral paarden. Na de middelbare school ben ik apothekersassistente geworden en heb gewerkt bij een apotheek in Hillegersberg. In 1973 ben ik getrouwd en mijn man en ik kregen 3 zonen. We zijn eerst verhuisd naar Twente en na 8 jaar naar het eiland Tholen. Daar ben ik activiteitenbegeleidster geworden in een verpleeghuis. En daar kon ik echt mijn creativiteit kwijt. Ik ben toen ook gaan schilderen , totdat een vriendin, die fotografeerde, me adviseerde eens te gaan fotograferen. Ik dacht in de eerste instantie dat het te gemakkelijk zou zijn: druk op een knopje en klaar. Heel wat anders dan schilderen. Maar ik vergiste me lelijk. Zo gemakkelijk is fotograferen niet. Ik ben naast het fotograferen altijd blijven tekenen, breien en naaien en knutselen. Ik creëer graag, werk graag met mijn handen. Inmiddels teken ik meer met kleurpotlood dan dat ik schilder en dat is heel erg rustgevend. Maar ik heb ook altijd iets op de breinaalden staan.
