Ik ben
HANS VAN DEN BERG Ben geboren in mijn geliefde Tilburg en ben 65 jaar jong. Tot voor kort was ik werkzaam als verpleegkundig specialist GGZ maar ben inmiddels met pensioen. In het verleden heb ik gewerkt binnen de verslavingszorg en bemoeizorg en tevens fotografeerde ik voor De Straatkrant in Leiden. Fotografie had al vroeg m`n interesse. Middels cursussen, workshops, lidmaatschap fotoclub en kijken naar foto`s heb ik me ontwikkeld, maar vooral door veel vlieguren te maken heb ik het fotograferen beter in de vingers gekregen. De straat is mijn favoriete plek, met name in een stad zoals New York. Het ontmoeten van mensen en contact maken vind ik het mooiste. Het in gesprek gaan met mensen aan de zelfkant van de maatschappij leert me de betrekkelijkheid van dingen inzien en maakt me bewust van hoe bevoorrecht ik ben. Het streven is om niet alleen mooie/leuke foto`s te maken maar ze moeten iets vertellen/diepgang hebben. Naar de woorden van Ted Grant When you photograph people in color you photograph their clothes. But . In black&white you photograph their souls. Het genre waar ik me vooral op richt is documentair/portret met als voorbeelden oa Henri Cartier Bresson, Stepan Vanfleeteren en natuurlijk Anton Corbijn. Verder houd ik me graag bezig met printen via oude druktechnieken. Ik werk met Nikon, vroeger analoog, inmiddels digitaal en sinds kort met een systeemcamera. Mijn favoriete lens is de 85mm 1.8. Het gaat er vooral om je spullen goed te kennen en het meest belangrijke je `fotografenoog. Photoshop probeer ik te beperken. Een goede herinnering heb ik aan een dakloze man die ik geld wilde geven voor het poseren. Dat wilde hij niet hebben, hij zei Ik heb wat voor jou en gaf me een mooi ND filter in een hoesje. Dat had hij gevonden op straat en bewaard. Instragram: hans.berg01

