Ik ben
JAAP KOOLE Nadat ik in 1985 de KMA had afgrond, heb ik in datzelfde jaar Marja leren kennen in Nunspeet en in 1990 zijn we getrouwd. Marja is geboren in 1964 in Amsterdam en ik ben geboren 1958 in Dirksland op Goeree Overflakkee en qua achtergrond verschillen we nogal wat. Fotografie vonden we samen al snel heel leuk, eerst op het niveau van vakantiekiekjes, eigenlijk zoals iedereen begint. Langzamerhand groeide fotografie uit tot onze belangrijkste gemeenschappelijke hobby. De afgelopen 10 tot 15 jaar hebben we diverse workshops gedaan, een paar masterclasses in Frankrijk en veel geëxperimenteerd. We hebben ook veel spullen gekocht en ook weer verkocht, omdat een tandje minder soms genoeg is! Op de Veluwe hebben we paardenfotografie opgepakt. We zijn regelmatig te vinden op eventing-terreinen om de prestaties van de ruiters met hun paarden vast te leggen; leuk om te doen, ook omdat we er de ruiters mee blij maken! Hoe zit dat nu met de fles met Schotse Whisky op onze foto? We hadden gepland om in 2020 een reis in Schotland te maken. Maar helaas, toen brak de coronaperiode aan; het plan voor onze eerste Schotlandreis viel in duigen. In plaats van een echte reis, hebben we toen een virtuele reis door Schotland gemaakt aan de hand van enkele whisky-stokerijen en de daarbij behorende whiskys. Het werd een smakelijke verkenning. Inmiddels zijn we al twee keer naar het mooie en ruige Schotland geweest! Reizen is eigenlijk ook een gemeenschappelijke hobby. In 2025 hebben een fotoreis Zuid IJsland gemaakt en in 2026 hopen we Noorwegen weer te bezoeken. Hoe dan ook; we zijn nog lang niet uit-gefotografeerd en uitgeleerd. Het plezier van reizen, fotos maken, mensen ontmoeten en mensen (ruiters) blij maken met fotos; het is een geweldige hobby! We maken daarbij gebruik van vooral Sony apparatuur.

